Runningtherapie

Hardlopen tegen depressies

Bijna een miljoen Nederlanders gebruiken antidepressiva, terwijl deze kunnen leiden tot blijvende seksuele stoornissen. Bovendien weet niemand of ze wel echt werken. Dit stellen verschillende wetenschappers. Zij stellen dat runningtherapie een veel doeltreffendere manier is om depressies te lijf te gaan.

Runningtherapie

Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van rustige duurloop als aanvullende behandeling voor mensen met psychische klachten. Dit gebeurt onder begeleiding van een runningtherapeut. Door hardlopen komen er zogenaamde neurotransmitters vrij, die ervoor zorgen dat je weer zin krijgt in het nemen van initiatieven. Daarnaast maakt hardlopen blij, omdat er serotoninen en endorfinen vrij komen. Daarnaast wordt het zelfvertrouwen vergroot door hardlopen. Kortom: hardlopen heeft een positieve invloed op de hersenen. Het is daarom een alternatief voor antidepressiva.

Overleg met je therapeut

Denk je dat jij een depressie hebt? Begin dan niet meteen met hardlopen, maar sluit eerst uit dat je niets anders hebt. Ga daarvoor naar de GGZ of je huisarts. Als je een depressie hebt, zoek dan samen met je therapeut naar een goede behandeling. Bepaal samen of runningtherapie daarbij past.

Runningtherapie

Sleutels

Slimme opbergtips voor je sleutels

Een van de grootste kleine ergernissen tijdens het hardlopen is het opbergen van je sleutels. Niet alle sportbroeken hebben tenslotte een zak waarin je je sleutel kunt bewaren. Nu kun je natuurlijk kiezen voor een polsbandje, maar er zijn ook andere slimme oplossingen te bedenken.

  • Hang je sleutels aan een keycord. Stop het wel onder je shirt, zodat je sleutel niet heen en weer slingert
  • Bind je sleutel aan je schoenveter. Dit werkt natuurlijk alleen maar als je slechts een losse sleutel bij je hebt en geen bos of een sleutelhanger.
  • Maak je sleutel vast met een sluitspeld aan je kleding.
  • Bind je sleutel vast aan het touwtje waarmee je je broek dichtknoopt.
  • Stop je sleutels simpelweg in je sok.
  • Als je van een beetje spanning houdt: verstop je sleutel(bos) in het bos waar je gaat lopen. Wel onthouden waar je hem hebt neergelegd! Verstop hem zo goed dat niemand anders ermee aan de haal gaat.
  • Wat minder spannend: bel aan bij je eigen huis als je terugkomt zodat je partner de deur voor je open kan doen. Ben je alleen of is er niemand thuis, dan kun je van tevoren je sleutel afgeven bij de buren en hem na je rondje ophalen.

Sleutels

rekken en strekken.ashx

4 tips voor beginnende hardlopers

Hardlopen is ontzettend populair. Maar het is belangrijk om niet zomaar te beginnen met hardlopen. Door onderstaande tips te volgen, voorkom je blessures. Dat loopt een stuk prettiger!

1. Zorg voor goede schoenen

Hardlopen begint het hebben van goede spullen. Goede hardloopschoenen zijn daarbij het belangrijkst. Ga niet lopen op sneakers, want die hebben onvoldoende demping in de zool. Ga naar een goede sportzaak en laat je voorlichten.

2. Begin rustig

Hardlopen vraagt veel van je lichaam. Het is belangrijk om je lijf te laten wennen aan de veranderingen. Daarom is het verstandig om te beginnen met een korte route die je elke training een stukje langer maakt. Ga niet hardlopen als je nog spierpijn hebt van je vorige training.

3. Stel een doel

Het hebben van een doel helpt je om onderweg jezelf te motiveren. Door doelen te stellen houd je het leuk en uitdagend. Ze hoeven niet ingewikkeld te zijn, bijvoorbeeld: ‘vandaag wil ik deze route volledig afleggen’, ‘vandaag ga ik vijftien minuten hardlopen zonder te stoppen’ of ‘vandaag loop ik mijn route in dertig minuten in plaats van in veertig’.

4. Doe een warming up

Voordat je begint met rennen, is het belangrijk om je lichaam goed op te warmen en voor te bereiden op de inspanning. Voor beginnende hardlopers kan een warming up bestaan uit wandelen, kleine stukjes joggen en oefeningen. Een onderdeel van de warming up rek je je spieren. Houd de rek steeds tien tot twintig seconden vast en ga niet veren. Elke oefening doe je twee of drie keer. Het rekken mag geen pijn doen!

video: Hoe doe je een goede warming up.

Derde wereld

Hardlopen voor kinderen in de derde wereld

Het is algemeen bekend dat kinderen in de derde wereld het behoorlijk zwaar hebben in vergelijking tot westerse kinderen. Dat geldt voor allerlei gebieden, zoals gezondheid, werk en onderwijs.

Hardlopen voor onderwijs

Op het gebied van onderwijs zijn er in de derde wereld verschillende problemen. Niet alleen zijn veel ouders zo arm dat ze geen geld hebben om hun kinderen naar school te sturen, maar ook is de afstand tot school vaak ontzettend groot. Omdat er geen goede wegen zijn, geen openbaar vervoer en vaak geen geld voor een fiets, komt het er vaak op neer dat kinderen meer dan een uur door gevaarlijke gebieden moeten lopen om op school te komen. Geld inzamelen voor deze kinderen door in Nederland te hardlopen is daarom een logische manier om de kinderen in de derde wereld te helpen.

Derde wereld

Sponsorloop

Een van de veelvoorkomende manieren om geld op te halen voor kinderen in derdewereldlanden, is het organiseren van sponsorlopen. Dit wordt bijvoorbeeld veel door (basis)scholen in Nederland gedaan. Scholen die zelf een sponsorloop willen organiseren, kunnen gebruik maken van bestaande draaiboeken en sponsorformulieren.

Sponsorloop

Waar gaat het geld naartoe?

Het geld dat wordt ingezameld met hardloopwedstrijden voor kinderen in de derde wereld kan op verschillende vlakken worden besteed. Zo worden er regelmatig weeshuizen gesponsord in derdewereldlanden. Ook worden er van het opgebrachte geld scholen gebouwd en materialen zoals schoolboeken en pennen gekocht. Ook kan er op medisch vlak van alles bereikt worden, denk aan inentingen en kinderziekenhuizen.

Kortom: hardlopen voor kinderen in de derde wereld is niet alleen leuk voor de hardloper, maar vooral nuttig! Je helpt er tenslotte een kind in nood mee.