Goed voorbereid je eerste wedstrijd in

Als je een tijdje bezig bent met hardlopen, en je haalt telkens de doelen die je jezelf hebt gesteld, krijg je misschien zin om een keer een wedstrijd te lopen.

Kies je wedstrijd

Als je hebt besloten om een wedstrijd te lopen, moet je bepalen welke dat wordt. Zoek een plaatselijke of regionale kleinere wedstrijd. Vaak wordt er naast de ‘grote’ wedstrijd ook een wedstrijd over een kortere afstand georganiseerd. Het beste is om met zo’n kleine wedstrijd te beginnen. Later kun je er dan een van een hoger niveau proberen.

Schrijf je niet meteen in voor een hele of halve marathon als je daarvoor niet getraind hebt. De marathon bestaat al een hele tijd en die zal ook nog wel even blijven bestaan. Het is daarom niet nodig om meteen een grote afstand te lopen.

Tijdens de wedstrijd

Begin niet te snel. Raak je in de eerste minuten buiten adem, verlaag dan je tempo. Je komt zo beheerst richting finish. Heb je aan het eind nog adem over, dan kun je nog altijd je tempo verhogen. De meeste lopers hebben meerdere wedstrijden nodig om hun ideale looptempo te vinden.

Bereid je voor op de marathon

Wil je toch graag een marathon lopen, dan moet je je daarop goed voorbereiden. Dat doe je door (twee)wekelijks een lange duurloop aan je trainingsprogramma toe te voegen. De lengte daarvan begint met tien tot vijftien kilometer en dat voer je op tot dertig. Ook wedstrijden over afstanden van vijftien kilometer, halve marathon of dertig kilometer zijn een geschikte voorbereiding op de volledige marathon. Ze zijn een goede test en ze bereiden je mentaal voor op de marathon.