Wees hardloopblessures te slim af

hardlopen-blessures-voorkomen

Beginnende hardlopers hebben meer kans op het oplopen van blessures en zijn dan ook nog eens langer uit de running. Veel van deze hardlopers krijgen last van hun achillespees, kuiten, scheenbenen, knieën, enkels of voeten. In de meeste gevallen komt dat door overbelasting. Vooral beginners willen door hun enthousiasme nog wel eens te veel, te snel en te vaak.

hardloop blessuresWat zijn veelvoorkomende blessures?

De meest voorkomende hardloopblessures zijn knie, scheenbeen, enkel en achillespees blessures. Dit zijn lichaamsdelen die gevoelig zijn voor de beweging die je maakt tijdens het hardlopen, namelijk het afzetten met en neerzetten van je voeten. Bij mensen die net beginnen met hardlopen is het lichaam niet gewend om deze klappen op te vangen. Er kan irritatie ontstaan rondom en achter de knieschijf, aan de binnenzijde van het scheenbeen of aan je achillespees. Tijdens het hardlopen verergert dit vaak. Ook kun je je enkel verzwikken door je te verstappen. In alle gevallen is het verstandig te stoppen met hardlopen en rust te nemen. Koel een dikke enkel meteen 20 minuten met ijs. Heb je als je, na een rustperiode, weer gaat lopen nog steeds last? Ga dan naar een arts of fysiotherapeut. Zij kunnen je alles vertellen over wat je in jouw situatie precies moet doen om van de blessure af te komen.

Hoe voorkom je blessures?

Door op bosgrond te lopen met driedubbele schokdempers aan je voeten? Onzin, meent Steef Bredeweg, sportarts en onderzoeker aan het Sport Medisch Centrum van het UMCG. Knieklachten, scheenbeenirritaties voorkom je door het hardlopen langzaam op te bouwen, heuvels en schuin wegdek te vermijden, en spierversterkende oefeningen te doen voor de spieren aan de voorzijde van je bovenbeen. De kans op je verstappen verklein je door goed op te letten waar je loopt. Heb je ‘zwakke’ of snel pijnlijke enkels, doe dan extra spierversterkende oefeningen. Met deze oefeningen zorg je voor meer stevigheid en kan je lichaam de klappen die het krijgt beter opvangen.

Lang is gedacht dat lopers ook met de duurste hardloopschoenen blessures kunnen voorkomen. Sportarts Steef Bredeweg heeft echter geen wetenschappelijk bewijs gevonden dat dure hardloopschoenen voor minder blessures zorgen dan goedkope hardloopschoenen. Veel belangrijker is het dan ook om niet te snel te veel te willen en je hardlooptraining langzaam op te bouwen. Maak niet meteen veel kilometers en luister goed naar je lichaam. Belangrijk: vergeet ook niet een warming-up en cooling-down te doen.